mintkladdkaka

Igår var min syster och hennes kille hembjudna hit på trerätters middag. Anledning var att de är nyförlovade så vi ville överraska lite. Jag stod för både förrätt och efterrätt vilket var väldigt roligt (och gott såklart).

Förrätten blev en minisandwich på kavring med skaldjursröra. Riktigt gott var det! Efterrätten var en mintkladdkaka med vaniljglass och syrliga bär. Alla var väldigt nöjda och glada efter min och mammas middag och kakan var så himla god att jag känner att jag måste skriva receptet.. men vad ni än gör, strunta inte i glasyren, den gör så mycket! :)

Ingredienser:
14 bitar after eight (+ 8 till glasyr)
100 g smör
2 st ägg
2 msk kakaopulver av god kvalitet
2 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver

Gör så här
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter.
Smält smöret försiktigt i en kastrull, när det smält så rör i after eight och rör tills de smält och det blivit en jämn smet.
Vispa ägg och socker med elvisp tills det blivit vitt och fluffigt.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver.
Rör försiktigt i chokladsmeten och sikta i mjölblandningen.
Fortsätt röra tills det blivit en jämn smet utan klumpar.
Slå upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen,
180 grader i 20-25 minuter (kakan ska ha stelnat men fortfarande vara kladdig).
Låt svalna och kyl före servering.

Glasyr
Smält 1 msk smör, rör i 8 bitar after eight och avsluta med 2 msk vispgrädde.
Låt glasyren svalna, när den börjar tjockna så bred ut den på kakan,
låt den bli kylskåpskall och servera tillsammans med glass, grädde eller vispad crème fraiche.


Jag valde att ha på florsocker på kakan precis innan den skulle serveras. Bären värmde jag i en kastrull med lite (inte för mycket!) socker. Det är jättegott med lite syrliga bär när resten är väldigt sött. Det som är uppepå vaniljglassen är smält vit och mörk choklad som jag kletade ut på ett bakplåtspapper och lät stelna. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0